جزییات مقاله

بهترین سن برای کودک شما برای شروع یادگیری برنامه نویسی چیست؟
تاریخ انتشار: 1402/04/19
برنامه نویسی

بهترین سن برای کودک شما برای شروع یادگیری برنامه نویسی چیست؟

بدون شک، برنامه‌نویسی یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که کودکان باید در امروزه بیاموزند. بیشتر کودکان، احتمالاً از قبل با فناوری آشنایی دارند، زیرا با رایانه، بازی‌های ویدیویی، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر اشکال فناوری بزرگ شده‌اند. برخی ممکن است قبلاً به یادگیری نحوه عملکرد بازی خود یا ایجاد ویدیوها و برنامه های خود ابراز علاقه کرده باشند. اما چند نفر از شما فکر می کنید که این ایده خوبی است که به کودکان خردسال اجازه دهید شروع به زدن کدها کنند؟

امروزه والدین به طور منظم با داده ها و توصیه های متناقض بمباران می شوند . برای مثال، برخی ممکن است به شما پیشنهاد کنند که سه زبان خارجی مختلف را به کودک خود بیاموزید، در حالی که برخی دیگر ممکن است پیشنهاد کنند که شما نباید به کودک خود یک زبان خارجی بیاموزید زیرا بر واژگان مادری او تأثیر می گذارد. برای بسیاری از موارد دیگر، مانند فعالیت بدنی، رشد مهارت، رشد شناختی و غیره، والدین همیشه تحت تأثیر توصیه ها و نظرات دوستان و خانواده و رسانه ها هستند. در نتیجه، تصمیم گیری آگاهانه در مورد موضوعی مانند آموزش کدنویسی به فرزندان می تواند چالش برانگیز باشد.

در این مورد نیز والدین نظرات متفاوتی دارند. در حالی که برخی معتقدند نباید کودکان را با کارهایی که برای سن آنها بیش از حد چالش برانگیز است تحریک کرد، برخی دیگر معتقدند که باید اصول کدنویسی را از سنین پایین به کودکان آموزش داد. این مقاله شما کمک می­کند تا سن مناسب برای شروع یادگیری برنامه­نویسی به کودکان درک کنید.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی مجموعه‌ای از فرآیندها و فعالیت‌هایی است که با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف، به منظور رفع مشکلات و یا ایجاد نرم‌افزارهای کاربردی، صورت می‌گیرد. در واقع برنامه نویسی، فرآیند طراحی، توسعه، تست و پیاده‌سازی نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف است. توانایی برنامه‌نویسی به دلیل افزایش روز افزون فناوری و استفاده از رایانه در تمامی حوزه‌های اجتماعی و صنعتی، به یکی از مهارت‌های اساسی و پرطرفدار تبدیل شده است.برنامه نویسی یکی از مفاهیم پایه فناوری اطلاعات است و امروزه این مفهوم به عنوان یکی از مهارت­های پیشرفته در حوزه توسعه نرم افزار، شناخته شده است. برنامه نویسان با بهره گیری از زبان های برنامه نویسی مختلف، راه حل های خود را برای مشکلات موجود  برای بخشی از فرایند های پیچیده در کمترین زمان ممکن ارائه می­دهند. به همین دلیل برنامه نویسی به عنوان یکی از اصولی ترین شاخه های علوم کامپیوتر شناخته می‌شود که دارای تخصص ها، فیلدهای گوناگون و استفاده های متعددی می‌باشد.

سن مناسب برای شروع برنامه­نویسی توسط کودک چیست؟

برنامه نویسی برای کودکان در سال های اخیر محبوبیت پیدا کرده است زیرا فناوری در زندگی روزمره اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.  این به کودکان فرصت‌های فراوانی برای موفقیت در یادگیری و رشد ارائه می‌دهد. این به آنها کمک می کند تا علاوه بر موفقیت تحصیلی، بسیاری از مهارت های ضروری زندگی مانند تفکر محاسباتی و حل مسئله، ایجاد انعطاف پذیری و تفکر منطقی، پرورش خلاقیت، بهبود ارتباطات، نوشتن، برنامه ریزی و سازماندهی و غیره را توسعه دهند. وقتی صحبت از سن مناسب برای شروع کدنویسی می شود، تقریباً برای یادگیری هر مهارت جدیدی پاسخ یکسان است : هر چه زودتر شروع کنید، بهتر است.

تحقیقات مختلف نشان داده است که مغز در دوران کودکی و نوجوانی بیش­تر پذیرای یادگیری است و انعطاف پذیری مغز در این دوران بیش­ترین میزان را دارد. این ممکن است یادگیری مهارت های جدید از جمله کدنویسی را برای برنامه­نویسان جوان آسان تر کند.  با این حال، محققین بر این باورند که تحت شرایط صحیح، تمرین یک مهارت جدید می‌تواند صدها میلیون ارتباط بین سلول‌های عصبی مغز را حتی تا بزرگسالی تغییر دهد. پس هیچ وقت دیر نیست!

به طور کلی، یادگیری برنامه نویسی زودتر بهتر است - مشابه توصیه هایی که برای یادگیری یک زبان گفتاری توصیه می شود   

1.کودکان ممکن است بیشتر پذیرای یادگیری چیزهای جدید باشند و درک مفاهیم جدید برایشان آسان تر باشد.

2.کودکان مهارت های ارزشمندی از جمله حل مسئله و خلاقیت را خواهند آموخت.

3.قرار گرفتن زودهنگام در معرض برنامه­نویسی می تواند به افزایش علاقه به فناوری و علوم کامپیوتر کمک کند، که می تواند منجر به یک مسیر شغلی کامل شود.

4.مهارت های برنامه­نویسی در عصر دیجیتال امروزی به طور فزاینده ای ارزشمند است  و می تواند به آماده سازی کودکان برای سواد دیجیتالی عمومی کمک کند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که سن تنها عاملی نیست که توانایی کودک در یادگیری برنامه­نویسی را تعیین می کند. عواملی مانند دانش قبلی، انگیزه و دسترسی به منابع نیز می‌توانند در چگونگی یادگیری آسان برنامه­نویسی نقش داشته باشند. در نهایت، مهمترین نکته  تلاش و عزم کودک شما برای یادگیری و بهبود مهارت های خود است.

بهترین سن برای کودک شما برای شروع یادگیری کدنویسی

در اینجا برخی از ملاحظات برای شروع برنامه نویسی کودکان وجود دارد. مهم است که در نظر داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و ممکن است در سنین مختلف آماده یادگیری چیزهای مختلف باشد. نکته کلیدی این است که تجربه یادگیری دانش آموز خود را برای برآوردن نیازها و توانایی های آنها فردی کنید.

 

شروع از پنج سالگی: در حدود پنج سالگی، کودک احتمالاً مهارت‌های حرکتی و درک لازم را برای شروع تعامل با اسباب‌بازی‌ها و برنامه‌های ساده‌ای که اصول اولیه کدنویسی را معرفی می‌کنند، خواهد داشت.  بچه ها می توانند شروع به یادگیری مفاهیم اساسی برنامه نویسی کرده  و از ابزارهایی مانند ScratchJr استفاده کنند. گرچه آنها ممکن است قادر به درک همه پیچیدگی­های زبان­های برنامه نویسی نباشند، در این سن، کودکان معمولاً قادر به درک اصول اساسی علت و معلول هستند. در نتیجه، آنها می توانند شروع به یادگیری نحوه دادن دستورات ساده به رایانه کنند.

 شروع از هشت سالگی: در حدود هشت سالگی، دانش‌آموزان آماده هستند تا مفاهیم برنامه­نویسی سطح متوسط را بیاموزند و از ابزارهای برنامه­نویسی بلوکی مانند Scratch و Thunkable استفاده کنند. کودکان در این سن همچنین شروع به توسعه مهارت های حل مسئله می کنند که برای درک مفاهیم اشکال زدایی و آزمایش لازم است و آن ها را قادر  به عیب یابی خطاهای ساده در کد خود می کند.

 شروع از ده سالگی: در حدود ده سالگی، مهارت‌های تایپ دانش‌آموز اغلب به اندازه کافی خوب است تا بتوانند زبان‌های مبتنی بر متن مانند پایتون را شروع کنند و معمولاً می‌توانند مفاهیم پیشرفته‌تر کدنویسی را درک کنند. در این سن، کودکان معمولاً قادر به درک مفاهیمی مانند توابع، آرایه ها و برنامه نویسی شی گرا هستند و ممکن است بتوانند از این مفاهیم برای نوشتن برنامه های پیچیده تری استفاده کنند. کودکان در این سن (و بزرگتر) قادر به یادگیری در مورد توسعه وب هستند و می­توانندد صفحات وب ساده با استفاده از HTML و CSS ایجاد کنند.

چه سنی برای شروع یادگیری برنامه­نویسی بسیار زود است؟

ما توصیه می‌کنیم تا قبل از ۵ سالگی کودکان شروع به یادگیری برنامه نویسی نکنند.

جمع بندی

آشنا کردن کودکان با برنامه­نویسی در سال های ابتدایی در واقع یکی از بهترین سنین برای شروع سفر کودک شما به دنیای کدنویسی است. در این سن، آنها می توانند از لحظه ایده آل شناختی نهایت استفاده را ببرند تا زمینه را برای یادگیری بعدی فراهم کنند. با آشنا کردن کودکان با کدنویسی در این سن، آنها را برای تفکر منطقی و اتخاذ یک طرز فکر حل مسئله آماده می‌کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند تا مفاهیم پیچیده کدنویسی را به راحتی درک کنند و مهارت‌های دیگر را در آینده توسعه دهند. کودکان 7 ساله وقتی یاد بگیرند که چگونه کدنویسی کنند می توانند کارهای شگفت انگیزی انجام دهند. وقتی بچه ها یاد بگیرند که خودشان فیلم ها، بازی ها و برنامه های آنلاین بسازند، وقتی این مهارت شگفت انگیز را یاد می گیرند، می توانند مردم را با نبوغ و خلاقیت خود خیره کنند. در واقع، تسلط بر برنامه نویسی می تواند فرزندان شما را برای موفقیت های آینده در مدرسه، دانشگاه، آینده شغلی و موارد دیگر تجهیز کند.اگر شما از آن دسته از افردای هستید که سنتان بالا رفته و فکر می کنید که دیر شده است نگران نباشید هیچ سن درستی وجود ندارد که فرد  بتواند در آن شروع به کدنویسی کند و تقریباً در هر سنی فرصت هایی برای شروع وجود دارد. پس سعی کنید حتما در انتخاب ابزار و زبان برنامه نویسی مناسب خود از افراد آگاه و با تجربه راهنمایی بگیرید.

 

 

تو هم نظرتو بگو